Scenariusz Pasowania na Czytelnika- opracowała mgr Agnieszka TYKA

 

    

 

              

SCENARIUSZ PASOWANIA NA CZYTELNIKA

 

(scenariusz możne też posłużyć do przygotowania przedstawienia z okazji  Międzynarodowego Dnia Bibliotek Szkolnych)

 

Występują: Mól I, Mól II, Mól III, Mól IV, Mól V, Chorusek, Wróżka.

Na scenie są dekoracje: 2 półki z biblioteki, stoliki, a na nich niepoukładane książki. Pod stołem i na  siedzą mole- słaniają się z bólu, jęczą.

 

 

I MOLIK

-Mój brzuch! Ratunku! Nie wytrzymam!

II MOLIK

-Dziwne. Nigdy nie czułem czegoś takiego. Nie wiedziałem, że książka może zaszkodzić!

III MÓL

- Może zjedliśmy za dużo?

IV MÓL

- Żartujesz? Nie takie ilości się jadło! ( Śmieje się łobuzersko, ale po chwili łapie się za brzuch).

V MÓL ( Patrzy z żalem na książkę).

-A byłaś taka dobra, słodziutka, mięciutka, kusząca...

Zjadłem ci sto kartek, a potem jeszcze dziesięć, a potem jeszcze dwie...(Mówi początkowo z zachwytem , a potem coraz wolniej i z obrzydzeniem).

 Nagle jeden mól pada na ziemię jak nieżywy. Inni wystraszeni biegają wokół niego. Lamentują.

V Mól

-Co robić?

II Mól

- Wezwijmy kogoś na pomoc!

III Mól

- Ale kogo? Kto pomoże biednemu molowi? Wszędzie tylko kule na mole, a bratniej duszy ani słychu, ani widu. Krzyknijmy. Może ktoś usłyszy.

Wszyscy:

- Ratunku! Ratunku! Na pomoc!

Pojawia się Wróżka w pięknej sukni z różdżką.

Wróżka

- Co się tutaj dzieje ? Czy ktoś mnie wzywał?

Mole oczarowane pięknem Wróżki stoją w bezruchu, ale już po chwili jeden pokazuje jej chorego.

 IV Mól

-Kimkolwiek jesteś ratuj nas i naszego brata!

Wróżka

- Co się stało?

III Mól

- Jedliśmy, tak jak zwykle, książki i nagle wszystkich zaczęły boleć brzuchy. Po chwili nasz brat padł na podłogę. Pomóż nam!

Wróżka dotyka chorego, bada mu puls. Ogląda książki leżące na stole, przygląda im się z zaciekawieniem.

Wróżka

- Ach, tak! Wszystko jasne!

Mole

- Co!? Co!? Co znalazłaś? Pomożesz mu?

Wróżka

- Nie martwcie się nim, łobuzy. Zobaczcie, co zjedliście. (Pokazuje im książki).

Mole czytają z zaskoczeniem.

I Mól

- Dzielny czerwony żołnierzyk...

II Mól

- Ołowiana Królowa...

III Mól

- Doktor Dolittle Trąbalski...

IV Mól

- Co to ma znaczyć?

Wróżka

- Ktoś zrobił wielki bałagan w książkach, a wy je zjedliście! I to właśnie od tego bolą was brzuchy.

II Mol

- I co teraz będzie? Co my będziemy jeść? Nic innego nie smakuje nam tak, jak książki.

Wróżka ( z namysłem)

- Hmmm... Zastanówmy się... Już wiem! (robi znaki różdżką)

     Abrakadabra,

     niech czarów magia

     przywróci porządek.

    Niech w mig uprzątnie

    książki te w kątek.

 

    Niech wszystkie słowa

    ułożą się z nowa.

    Ot! Pstryk! Zabawa gotowa! (Przy tym zbliża rękę do ust i mówi szeptem do publiczności, wymachuje różdżką w rytm zaklęcia i kręci się. Znika po ostatnich słowach, a oczarowane mole padają na ziemię z zamkniętymi oczami, po chwili oprzytamniają).   

I Mól

- Gdzie ona jest?

V Mól

- Zniknęła! Rozprysnęła się jak bańka mydlana!

III Mól

- No i pięknie! Brzuch przestał mnie boleć!

IV Mol

- O, o - mnie też! A więc możemy zabrać się do jedzenia! ( Rusza w stronę książek).

II Mól (Powstrzymuje go).

- Poczekaj! Sprawdźmy najpierw, jak zadziałały czary wróżki.

Ruszają i przeglądają książki.

V Mól

- Łeee!

IV Mól

- O nie!

I Mól

- No coś takiego!

Chorusek, który cały czas zbierał się do wstania:

- Co się stało? Co zrobiła?

III Mól

- Zobacz! Oszukała nas! Nic nie naprawiła!

Chorusek

- Niemożliwe! Pokażcie! (Wstaje i podchodzi, przegląda książki).

- Rzeczywiście. ( Ogląda dalej)

-Zobaczcie, tutaj coś jest! (Wyciąga kartkę z książki i czyta)

"Molu drogi, mój czar ubogi.

Aby książki strawne były,

       Musisz wezwać większe siły"

Przerywa i mówi z rezygnacją:

- Ciekawe jakie?

Podchodzi do niego II Mól i wyciąga z książki drugą kartkę. Czyta:

                                         "Tylko Andrzej dobrze wie,

                                           Jak ułożyć słowa te."

- Co to znaczy?

IV Mól

- Może musimy zapytać ich? (Pokazuje na pierwszoklasistów) Pomożecie nam?

Pierwszaki chórem:

-Tak!!!:

IV Mól

- "Pilot i jego zwierzęta".

- Czy wiesz, jakie tytuły tu się wymieszały?

Andrzej

-Odpowiedź brzmi: "Pilot i ja" i "Doktor Dolittle i jego zwierzęta".

 

Mol odkrywa książkę i pokazuje właściwe tytuły publiczności.

V Mól

- Brawo! Udało się! Naprawiajmy dalej.

IV Mol otwiera następną książkę i czyta

"Tylko Adam świetnie zna

Poplątane te tytuły dwa"

Czyta: " Alibaba na ziarnku grochu"

-         Czy wiesz, jak brzmią tytuły tych książek?

Mirek

-Ja je znam! To moje ulubione książki. A ich tytuły to: "Alibaba i czterdziestu rozbójników" i "Księżniczka na ziarnku grochu"

  Po odpowiedzi III Mól bierze książkę i czyta:

"Marcin pewnie powie nam,

Jakie książki tutaj mam"

- To  ciekawe. Czy aby na pewno wiesz, jakie tytuły kryją się w tej nazwie? Aż się boję ci powiedzieć: "Słoń z zapałkami"

Szymon

- To już czytałem. To "Słoń Trąbalski i "Dziewczynka z zapałkami"!

Po odpowiedz:

I Mól

- Wspaniale! Jesteśmy uratowani, już prawie wszystko jest na swoim miejscu! Jeszcze tylko trzy książki!

IV Mol

- Pospieszcie się! Zaczynam być głodny!

II Mól bierze książkę i czyta:

"Dziewczynki wiedzę mają

Nazwy lektur dobrze znają"

- Czyżby uczennice klasy pierwszej wiedziały, co kryją słowa: "Zosia - samochwała"?

Dziewczynki chórem:

-To łatwizna: "Zosia - samosia" i "Samochwała"

V Mól

- Za chwilę zacznę gryźć. Dajcie następną książkę. Co tam jest napisane?

 Czyta:

" Tytuł jeden, tytuł drugi

             Paczka chłopców wnet wam mówi"

III Mól

- Pierwszoklasiści! Wytężcie swoje umysły. Ten tytuł jest trochę długi...

Czyta: "Tańcowała Dziwaczka".

- Ojej , chyba nie wiecie... (Mówi z żalem) A może jednak?

Chłopcy:

-Te wiersze są nam znane "Tańcowała igła z nitką" i "Kaczka Dziwaczka"

V Mól

- Jesteśmy coraz bliżej upragnionej kolacji. (Zaciera ręce i oblizuje się, bierze ostatnią książkę i podaje ją II Molowi, ten bierze i czyta kartkę wyjętą z niej.)Czyta:

"Tytuł piękny i znany - zaiste

     Dla pierwszaków to oczywiste"

V Mól

-         Pierwszaki! Weźcie pod uwagę męki, jakie muszę przeżywać. Zlitujcie się i odgadnijcie. Podaję wam te słowa: "Kubuś Dratewka". Kto zna prawidłową odpowiedź?

Wszyscy:

-         "Kubuś Puchatek" i "Szewczyk Dratewka"

mól pokazuje prawidłowe tytuły.

Wszyscy, oprócz V Mola:.

- Dziękujemy wam, teraz znów możemy się objadać.

V Mól

- Nie gadajcie tyle! Jedzenie stygnie. Jeszcze się wymiesza, jak będziecie się tak obijać. (Bierze książkę do ręki i zbliża ją do ust, w tym momencie na scenę wbiega wróżka).

Wróżka

- Hola, hola! Nie tak prędko łakomczuchy. Spójrzcie tylko na te obrazki, poobgryzaliście je i teraz nie wiadomo, do jakich książek je włożyć. Bez tego wasze jedzenie nadal jest trujące.

II Mol

- Wróżko! Pomóż nam to wszystko posprzątać!

Wróżka

- Nie martwcie się, poradzicie sobie. Wezwijcie na pomoc czytelników. Oni, w przeciwieństwie do was, przyglądają się ilustracjom w książkach.

III Mól

- No tak, ale czy zechcą nam pomóc? Już tyle dla nas zrobili...

Wróżka

- Jak ładnie poprosicie, to na pewno się zgodzą.

II Mól

- Dobrze , postaramy się. Kochani, potrzebujemy znowu waszej pomocy. Chodźcie do nas. Uczniowie wchodzą  na scenę.

I Mól

- Dobierzcie ilustracje do książek.

(Ochotnicy wykonują, a mole w tym czasie chodzą, głaszczą się po brzuszkach i oblizują się. Ilustracje wiszą na scenie, a pierwszaki przyklejają tytuły pod właściwymi obrazkami.)

I Mól

- Mniam, mniam.

II Mól

- Ale będzie wyżerka!

IV Mól

- Już na samą myśl cieknie mi ślinka!

Gdy zadanie będzie wykonane (zatwierdza je wróżka, dając każdą poprawną książkę do sprawdzenia polonistom), wróżka wręcza nagrody uczniom.

III Mól

- Wspaniale nam pomogliście. Możemy zabierać się do jedzenia!

II Mól

- Wiecie co? Te książki są teraz takie piękne, aż żal je zjadać.

V Mól

- Ja bym ujął to inaczej. Te książki są teraz takie SMACZNE! (Już podnosi książkę do ust, gdy nagle wszystkie mole zaczynają się kręcić.)

Wróżka robi kółka różdżką nad molami i mówi do publiczności:

- Nie możemy przecież pozwolić, żeby łakome mole zjadły wszystkie książki.

    Mocą swoją niepojętą,

     Zmieniam was w ... mole k s i ą ż k o w e. (Przeciąga, a mole zrzucają z siebie przebranie i zamiast jeść książki, czytają je).

V Mól

-         Smakowicie było jeść książki, ale jeszcze smaczniej jest czytać o potrawach, krajach i przygodach. A to wszystko dzięki wspaniałym pierwszakom. Należy im się za to nagroda! Wróżko, wymyśl coś!

Wróżka

-Oczywiście! Pierwszoklasiści! Ponieważ okazało się, że jesteście cudownymi przyjaciółmi książek, więc w nagrodę zostaniecie teraz pasowani na czytelników. Od dziś będziecie mieć pełne prawo wypożyczać książki w naszej bibliotece. W związku z tym zostawiam was  teraz pod opieką pani bibliotekarki, bo ja z molikami muszę wybrać się w dalszą wędrówkę i w innych bibliotekach zaprowadzić porządek. Zatem żegnajcie. DO WIDZENIA.

Pani bibliotekarka

-Podejdźcie bliżej. Za chwilę dokonam ceremonii pasowania was na czytelników. POWTARZAJCIE ZA MNĄ TEKST ŚLUBOWANIA.

Po ślubowaniu uczniowie śpiewają piosenkę o książkach. DOŁĄCZAJĄ DO NICH MOLIKI I WRÓŻKA. Potem wszyscy się kłaniają i wychodzą, a pierwszoklasiści idą do biblioteki.

 

                               Opracowała:  mgr Agnieszka Tyka

 

                                                                                          

 

 

 

 

 

 

NA GÓRĘ