Wycieczka z Doradztwa Zawodowego

20. listopada 2019r. klasy 8 pojechały na wycieczkę do zakładu pracy "Da Gama" oraz do Muzeum Edyty Stein w Lublińcu.

Poznajemy miejsca pracy

20 listopada 2019 r. o godzinie 8:00 my, uczniowie klas ósmych, wyjechaliśmy szkolnym autobusem w stronę Lublińca. Wkrótce dojechaliśmy do celu, jakim był zakład pracy "Da Gama".

Najpierw prezes zakładu przedstawił nam kilka ciekawostek o firmie. Dowiedzieliśmy się, że zatrudnia ona 125 pracowników. Zakład został otwarty w 2015 r. i zajmuje się produkcją mebli RTA. Wytwarza ok. 1000 mebli w ciągu 4 godzin oraz eksportuje je do Europy Zachodniej i do Azji Wschodniej. Wiemy też, że współpracuje z wieloma technikami. Osoby, które ukończyły 18 lat często zatrudniane są na umowę zlecenie. Firma nie przyjmuje osób poniżej 18. roku życia, a nowym pracownikom powierza łatwiejsze zadania. Osoby tam pracujące powinny dobrze umieć matematykę i obsługę komputera.

Następnie dostaliśmy kamizelki odblaskowe i rozpoczęliśmy zwiedzanie. Zobaczyliśmy wiele niebezpiecznych maszyn. Jedną z nich była "piła", która wydawała bardzo głośne dźwięki oraz wyrzucała resztki materiałów. Poza tym widzieliśmy owijarkę i dział pakowania mebli, w którym pracowały głównie kobiety. Oprócz tego pokazano nam wiele innych maszyn, które były obsługiwane tylko komputerowo, dlatego do tej pracy należy być biegłym w informatyce. Pod koniec przeszliśmy do osobnego pokoju, w którym mogliśmy zadać panu prezesowi nurtujące nas pytania. Po krótkiej rozmowie zakończyliśmy naszą wycieczkę po zakładzie.

Następnie udaliśmy się do Muzeum Edyty Stein. Mieści się ono na pierwszym piętrze domu Courantów, czyli dziadków Edyty. Pani przewodniczka opowiedziała nam historię życia tej świętej. Kobieta urodziła się 9 sierpnia 1891 roku we Wrocławiu, a zmarła prawdopodobnie 9 sierpnia 1942 roku w Brzezince, w obozie koncentracyjnym w Auschwitz-Birkenau. Była niemiecką filozofką pochodzenia żydowskiego, potem karmelitanką bosą oraz męczennicą Kościoła katolickiego. 11 października 1998 roku św. Jana Pawła II ogłosił ją święta Kościoła katolickiego. Jest patronką Europy i patronką Lublińca.

W muzeum mieliśmy również okazję zobaczyć wystawę grafik Adama Pociechy - profesora Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach .

Po tych atrakcjach przeszliśmy na piękny rynek w Lublińcu, gdzie nieco się posililiśmy. Około 14:00 wróciliśmy autobusem pod budynek szkoły. Wszyscy wrócili do domu zadowoleni i pełni wrażeń. Najbardziej utkwił nam w pamięci pokaz możliwości robota – piły w fabryce. Uświadomiliśmy też sobie, że będziemy chętnie pracować, jeżeli wybierzemy pracę, w której będziemy się spełniać. Wyjazd został zorganizowany w ramach doradztwa zawodowego.